Ексклюзиви
середа, 06 травня 2015 15:28

Дулі децентралізації

Дулі децентралізації

Якщо їх крутять реформам на Київщині, то що відбувається на периферії?

Днями, під час міжнародної конференції з підтримки України, прем'єр Арсеній Яценюк порадив місцевій владі не сподіватися, що в рамках децентралізації вони отримають тільки гроші. "Це не тільки гроші, це пов'язано з відповідальністю", - сказав він, зазначивши, що місцевому самоврядуванню потрібна не тільки бюджетна, а й політична децентралізація. Золоті слова. Хоча б тому, що місцева виконавча влада до того не хоче віддавати місцевим радам і гроші, і відповідальність за них, що намагається перевести схвалений президентом і парламентом процес децентралізації саме у політичну площину.

У пресі, наприклад, обговорювався досвід Києво-Святошинської райради, яка за чотири роки так і не добилася від райдержадміністрації списку комунального майна району, але зрештою внесла зміни до "Порядку управління об'єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст району". В результаті чого майном територіальної громади буде управляти не керівництво райдержадміністрації, а депутати районної ради, яких обрали люди, а не призначили "зверху".

Але якби широкий загал довідався, чого це коштувало, як проходив процес, начебто благословенний тими самими "верхами", то подумав би, що став свідком комедії Квітки-Основ'яненка. А, власне, свідків вистачає, бо депутати райради вчинили дуже мудро, себто за законом: до винесення на сесію проект нового Порядку було розглянуто на круглих столах, на засіданні постійних комісій, на засіданні президії, його текст за місяць до сесії був надрукований у ЗМІ та опублікований на сайті райради, а на саму сесію допускалися всі без обмежень представники громадських організацій.

Останньою обставиною скористалися противники децентралізації. Хто це? Вгадайте з трьох разів. Якщо на перше засідання голова райдержадміністрації прибула на чолі своїх однопартійців, депутатів усіх рівнів та численної когорти громадських діячів, за допомогою яких намагалася встановити свій власний порядок ведення сесії райради. Забувши про елементарну етику, вона репетувала так, що зламався мікрофон, а зал було знеструмлено. А на наступній сесії (на якій Порядок зрештою було прийнято) представник облдержадміністрації запропонував документ взагалі вилучити з порядку денного. Ось такий у нас "порядок денний": президент каже, що "щодо децентралізації існує абсолютний консенсус", а підлеглі йому адміністративні структури не те, що палиці в колеса пхають, - взагалі намагаються оті колеса відірвати до бісової матері…

Але повернімось до сесій Києво-Святошинської райради. Прийняття нового Порядку на першій було зірвано, зокрема, і з причини присутності в залі представників громадських організацій – місцевої самооборони, "Правого сектору", УНА-УНСО і т. д. Які протестували ... проти управління майном громади цієї самої громадою в особі обраних нею депутатів. Це якісь неправильні бджоли, вони проти меду.

Ну, з "медом" якраз все зрозуміло. І коли документ був все-таки прийнятий, вся ця "громадськість" не стала цікавитися наступними питаннями порядку денного (а там був місцевий бюджет, інші важливі питання), а дружно встала і залишила зал. Що характерно, разом з ними пішли голова райдержадміністрації і два її однопартійця, депутати - представники УДАРу.

І два автобуси зі спецпідрозділом міліції, які були чомусь замовлені (очікували бурхливе обговорення із запланованим мордобоєм?), постояли під стінами райдержадміністрації та й поїхали собі, спіймавши облизня. Сценарій не відбувся. Ні вперше, ні вдруге. Незважаючи на те, що місцевий керівник УДАРу, котрий хизується спільними селфі з Кличком, в сесійній залі демонстративно натягував бійцівські рукавички і зухвало потирав кулаки. Іншими словами, задіяв усі можливі "демократичні" методи.

Раніше, в процесі обговорення документу щодо децентралізації на рівні району, претензії депутатів, представників місцевих громадських організацій знімалися в ході урахування побажань, доповнень, коли вони не суперечили ідеології реформи місцевої влади. І лише УДАР, як баба Яга, був проти до останнього. Що це, як не політичні амбіції, що йдуть врозріз з політичною децентралізацією, про яку говорив Яценюк?

"Децентралізація - це той важливий крок, що відкриває шлях до дерегуляції бізнесу, створює сприятливий інвестиційний клімат в країні і забезпечує більшу вмотивованість територіальних громад", - бадьоро заявив віце-прем'єр-міністр України - міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства Геннадій Зубко на 17-му саміті Україна – ЄС, що недавно відбувся в Києві.

Але поки ми на вищому рівні рапортуємо Європі про "важливі кроки" децентралізації, де досвід Києво-Святошинської райради виглядає наочним прикладом, Києво-Святошинська РДА і депутати-ударівці, що приєдналися до неї, нині гарячково шлють листи у вищі інстанції, прокуратуру і т. д. Мотив? А скасувати децентралізацію! Підстави? А щоб було, як було.

У райдержадміністрації ніхто не відбирав основні функції – роботу над вирішенням соціальних та економічних проблем на ввіреній території. Але РДА продовжує ігри в політику, в яку активно включилися партійці Віталія Кличка, котрий, нагадаємо, на президентських виборах вкоротив свої амбіції на користь Петру Порошенку. Схоже на політичне замовлення. Але чиє?

Виборцям настирливо вішають на вуха локшину: мовляв, колишні "регіонали" хочуть підім'яти майно під себе, щоб потім "роздерибанити" його. Добре, депутати райради хотіли накласти мораторій на відчуження громадського майна. Але знову не так. Знову не те.

Як бачимо, саме життя підтверджує вірність слів глави парламентської фракції "Самопомочі" Олега Березюка, про те, що "страшний спротив процесам децентралізації" існує якраз у вищих ешелонах влади.

"Децентралізація зміцнить українську демократію і завершить процес побудови нової країни, який розпочався на Майдані, - заявив нещодавно посол США в Україні Джеффрі Пайєтт. – Для скептиків, які кажуть, що децентралізація не працюватиме, і вважають, що вона не варта зусиль, я кажу: подивіться, наскільки ефективно працює місцевий уряд у Вінниці. Місцеве самоврядування цього міста є моделлю прозорої, ефективної і відповідальної структури, на яку заслуговують українці".

Виходить, Вінниці пощастило, тому що її колишній міський голова став спікером парламенту. Чи тому і став спікером, що здійснив знакову реформу в одному окремо взятому місті. А як бути Києво-Святошинщині, де намагаються бути попом навіть на єврейському весіллі прогресивні та європейські на словах ударівці? Як бути десяткам тисяч містечок і сіл України? Процес децентралізації влади може зайняти від півтора до трьох років, заявив днями голова Харківської обласної державної адміністрації Ігор Райнін.

Виходить, навіть американський посол упевнений, що українці невідкладно заслуговують ефективну місцеву структуру влади, а місцеві чиновники і посіпаки, що дмуть в їх дуду, вважають - наш народ ще якийсь час потерпить.

І скільки Майданів потрібно цим твердолобим, щоб до них, нарешті, дійшло?

Зараз ви читаєте новину «Дулі децентралізації». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Голосів: 8642
Голосування На яку допомогу від Європи та світу Україні варто розраховувати після війни?
  • Польща обіцяє "план Маршалла" - велику програму фінансової підтримки
  • Списання всіх боргів за зовнішніми кредитами
  • Всі кошти від конфіскації майна та ресурсів РФ у світі
  • Допомоги не буде. Обмежаться підтримкою біженців
  • Мені байдуже
Переглянути