пʼятниця, 06 лютого 2015 16:30

Бюджет несе збитки через суперечку двох державних підприємств

Бюджет несе збитки через суперечку двох державних підприємств

Десятиліттями транспортні та транзитні потужності України були надійним джерелом наповнення бюджету. Цьому сприяє ключове розташування нашої держави - на шляху між Сходом і Заходом. Однак останні кроки в прибутковою і стабільно працюючої галузі дивують, відзначають експерти. Ми можемо втратити курку, що несе країні золоті яйця.

Мова йде про таку вигідну для України справу, як транспортування по території України і перевантаження на морські судна рідкого аміаку. Цими послугами, що дають прибуток і стабільні надходження до бюджету, займаються два державних підприємства: "Укрхімтрансаміак", що забезпечує транспортування аміаку, і Одеський припортовий завод, де перевантажують аміак на судна.

Однак, минулого року в діяльності зазначених підприємств почалися проблеми. І пов'язані вони були не з погіршенням економічної ситуації в країні, а з банальними, на перший погляд господарськими спорами двох заводів. Одеський припортовий завод (ОПЗ) протягом минулого року (починаючи з травня місяця) кілька разів в односторонньому порядку підвищував тарифи на транспортування і зберігання аміаку. Підприємства - партнери ОПЗ, хоч і несли фінансові збитки, контрактів з Одеським припортовим не розривати - поки такі підвищення тарифів не стали для них "непідйомними".

Так у листопаді 2014 Одеський припортовий завод в черговий раз збільшив свої тарифи на 50%. І в черговий раз не надав підприємствам - партнерам виразних обґрунтувань своїх дій. Все чим, змогли тоді аргументувати свої дії керівники ОПЗ - так це посилатися на відповідні тарифи в США і Європі. Але ж там зовсім інша економічна ситуація, і набагато вище собівартість самих робіт, пов'язаних перевантаженням аміаку - в країнах, до яких апелював ОПЗ, аміак доставляється в порт по залізниці, а у нас - по трубопроводу (що на 40% дешевше).

Керівництво "Укрхімтрансаміаку" спочатку спробувало вирішити питання цивілізованим шляхом, шляхом компромісу - адже обидва підприємства мають одного і того ж власника - державу. Спочатку була пропозиція залучити незалежних аудиторів, які повинні будуть сформулювати економічно обґрунтовані тарифи - ОПЗ відмовилися. Потім "Укрхімтрансаміак" ініціював розгляд дій ОПЗ на нараді в Мінекономрозвитку (обидва підприємства є підвідомчими Міністерства). Не допомогло й це. Далі, вичерпавши всі "мирні" засоби, "Укрхімтрансаміак" був змушений подати на ОПЗ в суд. До слова, на думку фахівців, перспективи оскаржити підвищення тарифів ОПЗ у "Укрхімтрансаміаку" дуже високі. Можливо, усвідомлення цієї обставини і підштовхнуло керівництво Одеського припортового до більш ніж дивного рішення - зупинити прокачування аміаку і зовсім, відмовившись виконувати всі взяті на себе за контрактами зобов'язання. Спочатку це було зроблено 8, потім - 22 січня поточного року. Як результат, ОПЗ, "Укрхімтрансаміак" та інші підприємства, задіяні в технологічному процесі, зазнали колосальних збитків, внаслідок чого державний бюджет недоотримав величезні суми грошей у вигляді податків.

Дії ОПЗ важко пояснити логікою або діловим розрахунком. Ще важче - з точки зору інтересу держави. Адже дії одного державного підприємства призводять до того, що інше держпідприємство не може виконувати зобов'язання, визначені контрактами.

В умовах жорстокої економічної кризи зменшуються відрахування до бюджету, які неможливо компенсувати з інших джерел. Держава несе прямі економічні та репутаційні втрати.
До цього варто додати серйозні проблеми на самих підприємствах, включених в процес транспортування і зберігання аміаку - затримки з виплатами зарплат, скорочення штату почалися ще в минулому році. У грудні 2014 року робітники ОПЗ навіть зверталися до Президента України та губернатору Одеської області з проханням про допомогу.

Схоже, замість вирішення своїх фінансових проблем, які накопичуються, мов снігова куля, керівництво ОПЗ призупиненням прокачування аміаку немов свідомо посилює проблему.
Залишається тільки здогадуватися - в чиїх інтересах?

На думку експертів, пояснення настільки дивної поведінки директора Одеського припортового може бути в тому, що підприємство готується до приватизації. А керівник припортового (до речі, беззмінний на своїй посаді з 1989 р) просто намагається занизити можливу вартість підприємства на майбутньому аукціоні - на догоду майбутньому інвестору.

Можливо, компетентним органам варто уважніше вивчити проблемну ситуацію, що склалася навколо Одеського припортового заводу. Адже збитки для державного бюджету, пов'язані з призупиненням прокачування рідкого аміаку - очевидні, а проблеми такого, здавалося б локального характеру - не менше істотні, ніж наприклад, боротьба з корупцією у владі чи зовнішні загрози безпеці нашої країни.

"ОПЗ повністю в боргах перед структурами Фірташа. Уряд нічого не робить, щоб вирішити цю кризу. Не проводить приватизацію. Тому маємо ситуацію, коли два великих держпідприємства – "ОПЗ і" Укрхімтрансаміак "- протидіють один одному, а в програші опиняються економіка країни і бюджет . Одна з версій розвитку сьогоднішньої ситуації - навмисне заниження вартості ОПЗ перед його майбутньої приватизацією. Це типова схема діяльності наших олігархів, які хочуть отримати об'єкт якомога дешевше. На нього вже давно претендують Фірташ і Коломойський, в результаті їх конкуренції відбудеться повна зупинка підприємства. Поки вони будуть ділити "пироги", від заводу нічого не залишиться.

Виходячи з бездіяльності уряду і повної влади олігархів в країні, всі держпідприємства будуть в критичному стані. Уряд залежить від мільярдерів - тому спокійно спостерігає за їх "розбірками". При цьому жодних реформ самої процедури приватизації не проводитиметься. Старі корупційні схеми залишилися. Стало ще гірше. Раніше олігархи хоча б президента боялися, а тепер взагалі нікого не бояться", вважає економіст Олександр Бондар.

Зараз ви читаєте новину «Бюджет несе збитки через суперечку двох державних підприємств». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

1

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 8642
Голосування На яку допомогу від Європи та світу Україні варто розраховувати після війни?
  • Польща обіцяє "план Маршалла" - велику програму фінансової підтримки
  • Списання всіх боргів за зовнішніми кредитами
  • Всі кошти від конфіскації майна та ресурсів РФ у світі
  • Допомоги не буде. Обмежаться підтримкою біженців
  • Мені байдуже
Переглянути