- Це ж скільки сил треба, щоб вирізати кожну стеблину, - дивується художниця 27-річна Наталя. У музеї мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків дівчина оглядає виставку гравюр японського художника 71-річного Цудзен Накаджіма.
Кілька десятків кольорових гравюр "ханґіґа" - традиційно для японського мистецтва мінімалістичні і водночас деталізовані. Цю назву художник придумав сам у 2007 році і запатентував. Найтонші контури зображення художник вирізьблює на дерев'яній дошці, яку називає своїм "пензлем". На дошку пошарово накладаються фарби різних кольорів для досягнення складного зображення. Ця робота потребує багато зосередженості і напруженості. Причому майстер особисто займається кожним етапом створення гравюри: він і художник, і різьбяр, і друкар.
На якість відбитка впливають матеріали та інструменти, і навіть погода та настрій автора. На створення одного гарного відтиску витрачається мінімум один день. Хоча це і відбиток, але на відміну від масового виробництва, кількість робіт, які можуть бути створені протягом року, надзвичайно мала.
Для японців поняття прекрасного включає складові - "вабі" - простота, "сабі" - присмак старовини, "міябі" - витонченість, "юґен" - інтуїтивність і "кійоі" - чистота.
- Японці люблять прозорість і зрозумілість, яка закладена самою природою в нашому народові, - каже Цудзен.
Виставка називається "Спогади з Японії", однак сам майстер не бачить у ній ностальгійності.
- Образи, пейзажі, деталі побуту, які зображені на моїх гравюрах, можна знайти в Японії зараз, і вони не зникнуть з Японії в майбутньому.
Мати Цудзена Накаджіма була донькою майстра традиційного японського лакування. Свої перші гравюри на дереві Цудзен створив у 16 років. Потім розробив власний метод гравюри на дереві. У техніки ханґіґа немає наступників, кажуть фахівці, це мистецтво однієї людини.
Коментарі