Російські кінокомпанії пішли зі студії Довженка
— Путін же перемагає не танками, а армадою образів. Час мінятися місцями і брати гору над окупантами, — каже голова Спілки кінематографістів Сергій Тримбач, 63 роки, на Національній кіностудії ім. Довженка. 10 вересня тут відзначають 120-річчя з дня народження її засновника.
— Дата збігається з Днем фізкультурника. Попередня влада завжди згадувала про це свято. А про день народження Довженка, який одночасно є Днем українського кіно — майже ніколи. Фільми Довженка зверталися до українців, допомагали народу впізнати себе на екрані, — продовжує Тримбач.
— Такой день и ни одного флага, — каже жінка в натовпі біля пам'ятника Олександрові Довженку в сквері кіностудії. Виходить і прив'язує до мікрофона синьо-жовту стрічечку.
— Сич, кинь яблуко, май совість! — гукає хтось із колег до віце-прем'єра Олександра Сича. Гостей пригощають яблуками із саду, який на кіностудії висаджував Довженко.
— Уперше на кіностудію потрапив, ще до вступу в театральний, — згадує міністр культури Євген Нищук, 41 рік. — Це були проби у фільм Володимира Савельєва "Пам'ятай". 17-річного мене взяли в епізод картини Михайла Іллєнка "Фуджоу". Граю юнгу на кораблі, капітаном якого був Богдан Ступка. Ще студентом мерз у цих павільйонах і думав, чи можна тут зробити щось на краще. А вже на посаді міністра мені до рук потрапив документ від попередньої влади, за яким на кінець 2013 року на кіностудії мало розпочатися будівництво торговельно-розважального центру. Все робили, аби довести її до аварійного стану і знести.
10 вересня уряд дозволив кіностудії ім. Довженка залишати собі всю орендну оплату. Раніше її передавали у фонд Держмайна.
— У Мінфіні мені сказали, що держава тепер втратить 8 мільйонів гривень, — продовжує Нищук. — Але ж це стратегічне рішення, бо кошти підуть на розвиток українського кіно. Зараз інших великих сум на кіно з бюджету може й не бути. Раніше фонд Держмайна забирав 70 відсотків з оренди приміщень кіностудії. Довго тут працювали російські компанії, які начебто робили спільні проекти, серіали. Вони всі пішли. Нашим кіношникам поки що не вигідно вертатися на студію, бо старе керівництво Держмайна встановило таку плату, що на голову не налазить. Збираємо їх назад.
У найбільшому кінопавільйоні Європи гостям показують фільм про досягнення кіностудії з 1928 року. Потім пригощають вином, горілкою, канапками на галявині.
— Мені напередодні вночі телефоном повідомили новину про 100 відсотків коштів, що залишаються на студії. Перше, що подумав — треба поремонтувати кілька кілометрів дахів, що протікають, — каже Олесь Янчук, 57 років. Режисера призначили директором кіностудії у березні.
— Коли будемо хоч трошки заробляти, зможемо робити недорогі проекти для телебачення. В Україні переважає телеглядач. Кінотеатрів не так багато. Із головою Держкіно Пилипом Іллєнком вирішили, що всі нові фільми мають одразу знімати з прицілом на телеформат. Щоб після прокату вони мали чотирьохсерійну версію. За Азарова нас ігнорували у фінансуванні. Коли я став директором кіностудії, деякі цехи тут вже не працювали. Викликав назад на робочі місця бутафорів, гримерів, механіків. У автопарку деяким з унікальних автомобілів по 90 років. В нашій зачиненій костюмерній — п'ять мільйонів одиниць одягу. Поки що немає зйомок, якісь костюми лагодять, здають у хімчистку, прасують, викидають.
На столі керівника кіностудії — 12 сценаріїв мелодрам, комедій, дитячих, історичних фільмів. Їх почнуть знімати, коли в бюджеті студії з'являться кошти на власні проекти.
Коментарі