вівторок, 22 липня 2014 07:25

З Кадочниковою не можна говорити про борщ, хіба про дощ. Вона – жінка кохання
2

Гостя їсть морквину на вечірці з нагоди відкриття V Одеського міжнародного кінофестивалю 11 липня. Цьогоріч з фінансових причин церемонію перенесли з Одеської опери до Театру музичної комедії. Бюджет фестивалю скоротили вдвічі
Під час Одеського кінофестивалю режисер Сергій Лозниця прочитав лекцію ”Документальне кіно як пропаганда”, синя зала кінотеатру ”Родина”, 14 липня. Найбільше глядачів розсмішив фрагмент хроніки про вибори в Радянському Союзі

"ВИ МУСИТЕ ЗРОБИТИ ФЕСТИВАЛЬ, НАВІТЬ ЯКЩО ДОВЕДЕТЬСЯ РОЗТЯГНУТИ ПРОСТИРАДЛО І КРУТИТИ ОДИН ФІЛЬМ НА ПРОЕКТОРІ", – ПЕРЕКАЗУЄ СЛОВА ІНОЗЕМНИХ КОЛЕГ ПРЕЗИДЕНТ ОДЕСЬКОГО КІНОФЕСТИВАЛЮ ВІКТОРІЯ ТІГІПКО. ЦЬОГОРІЧ ЙОГО РОЗПОЧАЛИ ХВИЛИНОЮ МОВЧАННЯ ЗА ЗАГИБЛИМИ НА ДОНБАСІ, В ОДЕСІ 2 ТРАВНЯ І НА МАЙДАНІ.

Від 11 до 19 липня на фестивалі показали 76 картин

 

СУБОТА, 12 ЛИПНЯ, 15.13

– Запитував, чи безпечно зараз їхати в Україну, бо тут біда твориться. А потім прочитав у Ісаака Бабеля, що Одеса – це гангстерське місто. Одразу захотів приїхати. Якби знімав фільм про Одесу, у ньому був би військовий корабель на фоні міста, – розповідає британський режисер 73-річний Стівен Фрірз у кінотеатрі "Родина". Торік його фільм "Філомена" здобув чотири номінації на "Оскар" і нагороду Венеційського кінофестивалю за найкращий сценарій. Героїня стрічки шукає сина, якого покинула в монастирі 50 років тому. Історія основана на реальних подіях.

– У 1960-х грав у лондонському театрі Royal Court. Велика Британія хотіла змінитися після Другої світової війни. Стали затребувані п'єси, яких раніше не було. Драматург став головним. Я прийшов у театр якраз під час цієї революції. Зустрів кінорежисера з Чехословаччини і почав знімати. Кажу студентам: щоб навчитися знімати фільми, треба попрацювати в театрі. Вони: "Чому?" – "Театр – це драма, її треба знати". Знову: "Нащо?" Тоді хочеться застрелитись.

16.21

До червоної зали кінотеатру "Родина" тягнеться 10-метрова черга на фільм "Чорний зошит Майдану". Вхід вільний.

– Всередину вже не пускають. У залі всього 180 місць. Ще половина людей сидять на сходах, – одеситка 33-річна Марина Губська з чоловіком і двома дітьми не потрапили на показ.

– Пустіть, під стінкою постоїмо, – просять глядачі волонтерів.

– Там уже даже стать негде. Приходите позже, из-за аншлага будет еще два сеанса.

Документальну стрічку про Майдан зняли 13 другокурсників Київського національного університету кіно ім. Карпенка-Карого. Її показували в українському павільйоні Каннського кінофестивалю. Студенти зібрали історії медиків, священика-байкера, активіста з Кривого Рогу, дружини вбитого даїшника.

– Ребятам 17–19 лет. Я бы хотел, чтобы они снимали кино о любви, а не превращались во фронтовых операторов. А ситуация сложная, это может случиться. Но любовь движет миром, а не война, – каже зі сцени продюсер стрічки і викладач 58-річний Юрій Терещенко.

– У день референдуму в Криму наших операторів Славу Пілунського і Вову Грузинова захопили в полон. Їх катували, били, називали "правосєками", – режисерка 43-річна Лариса Артюгіна викладає на курсі операторську майстерність. На Майдані знімала для документального проекту "Вавилон 13". Вона – дружина соціального психолога Олега Покальчука. – Часто чоловік зі мною на зйомки ходив, ставав за спиною. У Михайлівському соборі було дуже багато людей, коли відспівували Михайла Жизневського (один із перших загиблих під час штурму на столичній вул. Грушевського. – "Країна"). Олег силою робив для мене коридор і піднімав. Тоді хлопці з "Правого сектора" вперше зняли балаклави.

У Будинку профспілок на моїх очах згоріло шестеро. Встигла лише їх сфотографувати. Дивилася, кричала, плакала і молилась. Почав горіти, пішов дим. Десь на п'ятому поверсі з'явилися кілька тіней. Йшли важко й повільно до краю, мабуть, поранені. Встигла натиснути на затвор, потім язик полум'я все поглинув.

Після сеансу поволі виходить заплакана одеситка 60-річна Наталія. На перший показ стрічки не потрапила. 2,5 години чекала наступного під дверима.

– Сама была на Майдане несколько раз. Как сначала было здорово, на Новый год. Но потом погибли самые лучшие. Один парень говорил: "Понимаю, что назад нельзя, но вперед – так страшно". Все равно шли вперед.

НЕДІЛЯ, 13 ЛИПНЯ, 15.00

– Надіслав Пітеру Джексону своє відео з пробами. Через півроку він приїхав у Лондон на зустріч. Я прочитав кілька сторінок, усе здавалося легко. І тут Пітер запитав, чи я читав "Гоббіта". Вирішив сказати правду. Аби тільки не запитав, чи я бачив "Володаря перснів". Тоді режисер півгодини розповідав мені про Толкіна, переказав сюжет, – розповідає ірландський актор 31-річний Ейдан Тернер на своєму майстер-класі.

У "Гоббіті" зіграв роль гнома Кілі, в якого закохується ельфійка. Для зйомок трьох частин фільму знімальна група поселилася на два роки в Новій Зеландії.

– Багато днів просиджували без роботи в костюмах. Спершу одягали на себе м'язи, потім броню, спорядження від перегріву. На голові – перука, на лице чіпляли довгий ніс. Думаєш: убийте мене! Краще б зараз на сцені грав чи вина потягнув, ніж потом сходити на дивані.

Актор прямує на вулицю для автографсесії. За ним тягнеться шлейф легких парфумів, а далі – учасники кіношколи, переважно дівчата.

– Он мелкий такой, плечи узкие, – огрядна дівчина каже своїй подрузі.

Півгодини шанувальники фотографуються з Ейданом Тернером.

20.17

– Первые дубли "Теней" Параджанов показал в селе, в маленьком кинозале. Увидела – какой-то кошмар. Бросить театр "Современник" на такую ерунду? Подходим к Сергею: "Че-то не так". Он никогда не знал, что такое растерянность. Задохнулся: "Как?" Он думал, что это – гениально. Говорю: "Я этого не понимаю, сниматься не буду". Приходит новый материал. В нем была Таня Бестаева на стоге сена. Она вверху красивая, сексуальная. Потом сползает к Ивану, и у них любовная сцена. Я была потрясена, – розповідає з екрана акторка 76-річна Лариса Кадочникова, при цьому малює свій портрет.

Фільм Дмитра Томашпольського "Лариса Кадочникова. Автопортрет" показують у національному конкурсі.

– Я намалював би їй крила. Вона – неземна людина. З нею не можна говорити про борщ, хіба про дощ, – каже режисер 41-річний Олесь Санін. – Кадочникова – жінка кохання. Це її велике щастя й кара. До неї можеш доторкнутися, але розумієш, що така – не для тебе.

ПОНЕДІЛОК, 14 ЛИПНЯ, 15.03

– Когда автор знает заранее, что хотел бы вложить в головы зрителей, он делает пропагандистскую картину. Это может быть не политический фильм. "Любите меня" – это тоже пропаганда, – режисер 49-річний Сергій Лозниця веде майстер-клас про кіно як пропаганду.

Його документальний фільм "Майдан" з 24 липня виходить у прокат.

– Все беды человечества – от недостатка способности понимать информацию. Мы не умеем из нее создавать смыслы. Ответственность за пропаганду разделяют обе стороны. Те, кто создает нужную картину мира, и тот, кто бездумно принимает ее.

Когда приехал на Майдан, понял, что хочу снимать людей. Но не отдельного человека, второго, третьего – они не дадут представления. Это должен быть общий план, в крайнем случае – средний. Камера статична. Многофигурная композиция, которая может долго удерживать зрителя. Майдан – это классическая трагедия, где главный герой – хор. Не один персонаж погибает, а большое количество людей. Можно было предчувствовать, что произойдет. Как тут можно радоваться? Только восхититься мужественности и стойкости людей, защищающих свое право жить, как они хотят.

17.03

Свою тітку Марію та її сина Сашка зняв у документальному фільмі "Присмерк" режисер Валентин Васянович. Через хворобу Олександр п'ять років тому втратив зір. Живуть у селі на Житомирщині. У 82 жінка рубає дрова, доглядає худобу, їздить на велосипеді. Син навпомацки ремонтує техніку.

– Не муч мене, – Марія допомагає Сашку зібрати зварювальний апарат.

Не виходить.

– Ви мене все життя мучите. Я тільки роблю.

– Не треба робить, аби робить. Думать головою треба.

– Отако я буду й вам помагать.

– А ти мені й не помагаєш.

У фіналі до будинку привозять домовину для Сашка. Для себе таку Марія придбала раніше. Мати і син обговорюють, куди її поставити і як пофарбувати.

– Сашко помер через три місяці після фільму. Марія важко переживає, зараз вона в лікарні, – розповідає 42-річний Валентин Васянович. – Колись Сашко викладав у школі математику, хімію, біологію. Мав хобі переробляти техніку. З мотоцикла робив трактора, із нього – легковушку, з неї – знову мотоцикл. Навіть коли втратив зір, його весь час тягнуло до заліза. Мав власну родину, сина, але в них погані стосунки, з дружиною розлучені.

– У такому ж місці живуть мої батьки. Завжди дивувало, нащо домовини заздалегідь купували. Батьки разів із 10 запасалися горілкою на смерть, бо дорожчала. Потім вона випивалась, – каже член журі Міжнародної федерації кінопреси Оксана Волошенюк. – Це сильні люди, бо перед ними – прірва. Якщо сьогодні не триматимуть корову і не здадуть молоко за 2,50, то завтра загинуть.

18.32

– Есть глупенький детский анекдот: на пляже 3-летний мальчик смотрит на голенькую девочку такого же возраста и говорит: "Никогда не думал, что между украинцами и русскими есть такая разница". Она очень большая. Если ехать из Украины в Россию на машине и выглянуть в окно после границы, почувствуешь, что въехал на другую территорию. То же самое, как из Украины в Польшу, – каже російський документаліст 50-річний Віталій Манський. – Изо дня в день россиянин смотрит телевизор, где ему говорят: ты прав, Украина – это вообще не государство. Победили фашисты, бандеровцы продались американцам и прибивают 3-летних детей к чему-то. Приезжаю в Якутию накануне аннексии Крыма. В центре города стоят якуты с плакатами "Крым – наш!" На улице минус 30. Спрашиваю: "Вы были в Крыму?" – "Нет". – "Планируете?" – "Нет". Но они реально счастливы.

21.42

На Ланжеронівському узвозі близько тисячі людей зібралися переглянути картину "Хайтарма" – про депортацію Сталіним кримських татар. Головний герой – льотчик Амет-Хан Султан – приїжджає з війни додому в Алупку. Вночі за кілька годин усіх кримських татар виганяють з осель і вивозять у товарняках.

– Постоянно слышал, что мы обязательно вернемся домой, – розповідає режисер і виконавець головної ролі Ахтем Сеїтаблаєв, 41 рік. – Мое детство прошло в Янгиюле под Ташкентом. Единственный очаг культуры, который нам разрешили – народный ансамбль песни и танца "Хайтарма". Название ему дал мой дядя композитор Эдем Налбандов. Понимали: если не сохранять язык и культуру, превратимся в homo soveticus. Мустафа Джемилев часто бывал у нас дома. Отец полгода отсидел в одиночной камере за самиздат. Вернулись в Крым в 1989-м, когда мне было 16. Всегда слышал, что в Крыму везде море, горы и люди в красивых одеждах. Когда приземлились в четыре утра в маленьком симферопольском аэропорту, не понял куда я попал. Прошло только 11 дней после выпускного вечера. В Узбекистане остались друзья, первая любовь. Через три дня двоюродный брат повез меня в сторону Бахчисарая. Я услышал запах лаванды. Когда приехали в Судак собирать фрукты после поступления, увидел наконец горы и море. Тогда все срослось. В Крыму тогда велась массовая пропаганда, что приезжают звери, приносят в жертву детей. Сейчас это безумие возвращается.

 

 

Зараз ви читаєте новину «З Кадочниковою не можна говорити про борщ, хіба про дощ. Вона – жінка кохання». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути