вівторок, 25 жовтня 2016 12:32

Угоду з чортом підписують уночі на перехресті доріг і затверджують кров'ю з мізинця

Три роки збирав карпатські перекази, приповідки й легенди львівський художник 28-річний Андрій Хір. В етнографічних працях відшукував найдивніші, наймоторошніші й найжахливіші забобони. Відібрав понад тисячу. 27 відтворив у картинах і скульптурах.

Назви робіт циклу "Забобони" – це цитати з досліджень етнографів Володимира Гнатюка, Антіна Онищука й Володимира Шухевича. Вони працювали на початку ХХ ст.

– Забобони – це уламки цілісного уявлення світу. Не можна ігнорувати похмурий і жорстокий бік життя. Це робить його неповноцінним, – каже Андрій Хір.

Розповідає про найцікавіші знахідки

Автор: www.facebook.com
  Андрій ХІР 28 років, художник. Народився в Ужгороді. Закінчив архітектурний факультет Львівського політехнічного університету. 2011-го презентував першу персональну виставку ”Хір – звір із гір” у київській ”Я Галерея”. 2013 року увійшов до 20 номінантів премії PinchukArtCentre. Представив персональний проект ”Приповідки”. Живе у Львові. Дружина – художниця Оксана Сенкевич
Андрій ХІР 28 років, художник. Народився в Ужгороді. Закінчив архітектурний факультет Львівського політехнічного університету. 2011-го презентував першу персональну виставку ”Хір – звір із гір” у київській ”Я Галерея”. 2013 року увійшов до 20 номінантів премії PinchukArtCentre. Представив персональний проект ”Приповідки”. Живе у Львові. Дружина – художниця Оксана Сенкевич

"Нутро у нявок отворене, і ззаду видко їх утробу"

Русалки і нявки або мавки – персонажі настільки жахливі, що їхні еротичні манери здаються неважливими.

У наших сучасників зустріч із мавкою – це щось романтичне й прекрасне. Бо так її зобразила Леся Українка в "Лісовій пісні". Образ лісової чи морської русалки-мавки зустрічається в "Енеїді" Івана Котляревського. Мавками він назвав морських сирен. Їх згадують у п'єсах Марка Кропивницького.

У збірнику "Покуття" польського етнографа Оскара Кольберга є такі описи нявок: "Вони виводять танці на ігровищах. Справляють оргії, особливо на Купала. Мавки бувають високого зросту. Обличчя мають овальне. Довгі коси спускають на плечі й заквітчують квітами. Одяг тонкий, прозорий. Нутро їх отворене. Мавки не злобні, вони щонайбільше зваблюють хлопців до себе на танці. А коли їх хто налякає, втікають".

Не тільки нявки, а й весь фольклор – дуже похмурий. Люди прагнуть знищити його темну сторону, однак вона не зникає. Проявляється в політиці, конфліктах, війнах. Первісне темне знайшло нову форму.

Цей забобон відобразив у картині. Додав сучасні елементи – хірургічні зажими й скальпелі. У міфології є думка, що демонічні сутності переселяються в сучасні речі.

"Музикант, якого чорт навчив грати, дає йому зі скрипки душу, а не свою"

Межа між божественним і демонічним – розмита. Давні українці вважали, що талант – це прояв контакту з потойбіччям.

У народі кажуть: той, хто дружить із чортом, може зіграти на трісці такого, що другий і на скрипці не зможе. Аби оволодіти музичною майстерністю, потрібно укласти договір з нечистою силою.

Той, хто бажає стати музикою, має до схід сонця піти на перехрестя. Роздягнутися догола й заграти на скрипці. Також уночі закопати на перехресті наповнену горілкою сопілку. Через сім днів відкопати – якщо чорт прийняв її, горілки виявиться наполовину менше. Ще через сім днів сопілку знову дістають. Якщо там зовсім не буде горілки, людина досконало гратиме на інструменті.

Сюжетом багатьох оповідей є те, що чорти під виглядом веселої компанії просять когось пограти на скрипці – за хорошу плату. Музиці ввижається, що в гарному будинку і під його музику кружляють хлопці й дівчата. Він грає кілька діб, а йому здається, що минули години. Тільки перехрестившись або згадавши ім'я Боже, скрипаль бачить, що сидить у лісі на пеньку чи в болоті, а кругом танцюють чорти.

Цей забобон і ще 159 помістив у книжку. Вона складається з коротких фраз, які доповнюють ілюстрації. Поділена на чотири розділи – "Духи", "Мерці", "Непрості" і "Світ".

Автор: фото надане Андрієм Хіром
   Маску ”Світ” львівського художника Андрія Хіра вдягнули на маленького Ісуса Христа зі скульптури ”Марія” у Хмельницькому обласному художньому музеї
Маску ”Світ” львівського художника Андрія Хіра вдягнули на маленького Ісуса Христа зі скульптури ”Марія” у Хмельницькому обласному художньому музеї

"Гори зробили сі з того, що чорт наплював"

На Гуцульщині є багато легенд про створення світу. За однією з них Господь запропонував найстаршому ангелу Сатанаїлу зробити це разом. Той мав пірнути до дна моря й дістати глини, славлячи Бога. Але йому стало заздрісно. Вирішив разом і своє ім'я славити. Бажане здобув на третій раз. Богу віддав частину глини, а решту сховав у роті. Та коли Господь її освятив, земля почала рости. У Сатани розривався рот і тріскалися губи. Він почав плювати й харкати. Де глина впала, зробилися гори. А зі слини – каміння.

Забобон утілив у масці з назвою "Світ". Є ще три – "Непрості", "Дводушник", "Духи". Вони ілюструють розділи книжки.

Маску використовують у ритуалах більшості культур під час посвячення у таїну, відлякування злих духів. Вона закриває обличчя, приховує особистість. Дозволяє приміряти нові ролі. І сприяє розмові з потойбічним. Старі маски спалюють після обряду виведення з них духів.

Маска "Світ" – це покрита ялинками чорна гора. Намагався передати рельєфи Карпат. У однойменному розділі книжки йдеться про те, що все навколо має душу.

"Мерці збираються в церкві тричі на рік – у Чистий понеділок, на Великдень і на Святий вечір"

Мертві – такі самі мешканці реальності, як і живі. Можуть приходити сюди й повертатися на той світ.

Ця ідея є у більшості давніх культур. Вважалося, що по смерті людини душа живе так само, як і раніше. Але здатна приймати вигляд померлого, кота, собаки, дерева, свічки чи іншого предмета.

Мерці збираються в церкві у Чистий понеділок (перший день Великого посту. – Країна) – його ще називають мрецький Великдень, на Пасху та Різдво. Йдуть, коли заспівають півні. Бувають у церкві й невидимі залишаються у хатах родичів. До мерців, які відвідують цей світ, коли їм заманеться, належать чаклуни, єретики, боговідступники, вовкулаки, самогубці.

Дівчина, яка поміняла віру, вставала ночами з могили й гірко плакала. Не мають спокою і прокляті батьками діти. Часто мерцям у церкві залишали їжу. Годування мертвих на цвинтарі у наш час є тим самим культом предків.

На картині зобразив писанку як елемент Великодня. Ще є різдвяна зірка і змія, яка вилазить на свято Юрія. У центрі полотна – церква, яку оточують мерці.

"На землі є місця нечисті, де пробуває чорт. Там росте звичайно лише бузина"

У народній уяві демонів часто асоціюють із тваринами й рослинами. Люди вірили, що бузину посадив чорт і постійно сидить під нею. Не можна будувати хату на місці, де вона росла. Бузини не треба навіть торкатися, а тим більше – викопувати, бо все життя хворітимеш.

Ховається чорт також під осикою й папо­­­роттю. Тому ці рослини майже не використовують в обрядах. Але широко застосовують у магії, оберегах, народній медицині.

Перший біс оселився у величезній ямі й посадив бузину, щоб вона охороняла його. Іноді люди саджали її на могилах і використовували під час "викликання дощу". Вважали, що під час цвітіння бузини диявол виходить на землю.

Чорт, біс, диявол, дідько, люципер, сатана, осинавець, щезник, злий – один із найпопулярніших персонажів української демонології. Він уособлював ворожі людині сили. Його звірину природу видають хвіст, баранячі або козлячі роги, кігті, собача морда чи свиняче рило, іноді – курячі ноги або крила кажана. Характерні прикмети – довгий ніс, палаючі очі, густе чорне волосся.

Іноді чорта уявляли як іноземця, вбраного у коротеньку куртку або фрак, вузенькі панталони, з кумедним капелюхом на голові й люлькою в зубах.

Він живе у млинах, проваллях, напівзруйнованих будівлях і заростях бузини. Чорт шкодить людям – насилає хвороби, зваблює жінок, полює на душі, штовхає на злочини. Особливо страшний він для нехрещених дітей, яких може підмінити.

З ним можна укласти договір і найняти його на службу, заклавши свою душу. Такі угоди підписують уночі на перехресті доріг і затверджують кров'ю з мізинця.

Проілюстрував цей забобон буквально: з очиць чорта ростуть дві гілки бузини, на яких дозрівають ягоди.

Зараз ви читаєте новину «Угоду з чортом підписують уночі на перехресті доріг і затверджують кров'ю з мізинця». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути